Digisterker-Nieuwsbrief

Oktober 2023

Samenwerking BIJ de bieb en Gelre Ziekenhuizen – Workshop patiëntenportaal ziekenhuis

Afgelopen zomer was er in Warnsveld een workshop over het patiëntenportaal ziekenhuis, verdeeld over twee sessies. De workshop was georganiseerd door BIJ de bieb in samenwerking met Gelre Ziekenhuizen. Chantal Venema was bij de eerste workshop aanwezig en interviewde Eddie Klaasen en Hanneke Zweekhorst na de tweede workshop over het verloop van de workshop en hun samenwerking. Eddie is specialist Digitale vaardigheden bij BIJ de bieb en Hanneke is projectleider Digitale zorg bij Gelre Ziekenhuizen. BIJ de bieb heeft diverse vestigingen in de gemeenten Brummen, Lochem, Voorst en Zutphen. Gelre Ziekenhuizen heeft locaties in Apeldoorn en Zutphen. Hun werkgebied bestrijkt de regio Apeldoorn en Zutphen.

Begin van de samenwerking
De cliëntenraad van Gelre Ziekenhuizen wilde een bijeenkomst organiseren over begrijpelijke informatie voor verschillende doelgroepen en benaderde hiervoor het Taalhuis van BIJ de bieb. Het werd duidelijk dat dit ook over digitale geletterdheid moest gaan. Zo haakte Eddie Klaasen van BIJ de bieb aan bij de bijeenkomst. Ook Hanneke Zweekhorst van Gelre Ziekenhuizen was aanwezig.

Hanneke: ‘Na die bijeenkomst hebben Eddie en ik verder doorgepraat over hoe we samen ondersteuning konden bieden aan patiënten/burgers bij het in gebruik nemen van digitale zorg.’ Eddie: ‘Al snel zaten we op het spoor om een workshop over het patiëntenportaal ziekenhuis te organiseren, bestaande uit twee delen: een eerste workshop en een tweede, vervolgworkshop.’

Inhoud workshop patiëntenportaal ziekenhuis
De eerste workshop vond plaats bij de bibliotheek locatie Warnsveld. Er werd aan de hand van het DigiVitaler-lesmateriaal verteld over wat een patiëntenportaal is. Ook werd er stilgestaan bij DigiD en mensen konden oefenen in de demo-omgeving patiëntenportaal van het lesprogramma DigiVitaler. In de vervolgworkshop, die plaatsvond in het ziekenhuis in Zutphen, kwam het gebruik van het patiëntenportaal MijnGelre aan de orde. Deze workshop werd ingestoken vanuit de stappen die de patiënt vanaf huisarts tot aan afspraak met de zorgverlener doorloopt.

Eddie: ‘We vonden het belangrijk om bij elkaars workshop aanwezig te zijn, zodat deelnemers vertrouwd raakten met ons en het een volwaardige samenwerking zou zijn. Daarnaast konden we ook specifieke vragen beantwoorden.’

Hanneke: ‘De rolverdeling tussen ons verliep natuurlijk. We organiseerden het gezamenlijk en bespraken wie welke taak zou oppakken, waarbij het logisch was dat ieder de eigen workshop zou uitvoeren.’

Voorbereiding
Eddie: ‘Het lesmateriaal van DigiVitaler is heel fijn. De PowerPoint-presentatie is aanpasbaar naar eigen inzicht, dat heb ik dan ook gedaan. We hebben de demo-omgeving en de werkbladen gebruikt. Vooraf heb ik alle deelnemers gebeld. Dit om aan een stukje verwachtingsmanagement te doen, waardoor iemand soms toch afzag van de cursus en de plek vrijkwam voor een andere geïnteresseerde. Maar ook om randvoorwaarden te bespreken zoals het meenemen van een eigen device en eventueel aanmaken van DigiD via het IDO.’

Communicatie
Hanneke: ‘We hebben meteen de collega’s van communicatie erbij betrokken. Er is gecommuniceerd over de workshops via websites en berichten in de krant. Binnen het ziekenhuis hebben we de poli’s en het klantcontactcentrum verteld over de workshop en gevraagd patiënten hierop te attenderen.’ ‘Wij hebben het ook nog in de digitale nieuwsbrief van BIJ de bieb opgenomen,’ vult Eddie aan. ‘We zagen uiteindelijk een aantal mensen die we ook al eerder hadden gezien in een cursus of bij een IDO.’

Oorspronkelijk zou de workshop ook in vestiging Twello zijn gegeven (waarna de vervolgworkshop in Gelre Apeldoorn zou hebben plaatsgevonden), maar dat ging niet door vanwege onvoldoende aanmeldingen.

Eddie: ‘Het is moeilijk te zeggen waar dit door komt. Een idee is dat mensen in Twello mogelijk meer gericht zijn op een ander ziekenhuis in de omgeving en daarmee een ander patiëntenportaal. Andere digitale workshops zoals foto’s op je mobiele telefoon maken en beheren lopen op alle locaties goed.’

Uitvoering
De workshops zijn door de tien deelnemers in Warnsveld goed ontvangen. Men vond het positief dat de bibliotheek en het ziekenhuis de workshop in samenwerking hebben opgezet en dat er mogelijkheid was om te oefenen in het eigen portaal. De theoretische informatie over het portaal vond men zinvol, maar deelnemers hadden wel graag méér willen oefenen. 

In beide workshops merkten Eddie en Hanneke dat er veel tijd op ging aan randzaken als bediening van een apparaat of een vergeten DigiD. Ook was er niveauverschil tussen deelnemers onderling, waarbij je sommigen één-op-één moest begeleiden.

In de eerste workshop waren vier begeleiders aanwezig, in de vervolgworkshop zes begeleiders.

Hanneke: ‘Het is belangrijk om scherp te krijgen waar de vraag van de patiënt/burger zit. Gaat het over de voorkant van het portaal zoals inloggen met een DigiD of bediening van een apparaat, of gaat het over de inhoud van het portaal, hoe dat werkt. We hebben in de evaluatie besproken om te onderzoeken of de theorie wellicht beter in een thema-avond past en oefenen beter in een één-op-één-setting.’

Vervolg
Om die reden hebben BIJ de bieb en Gelre Ziekenhuizen afgesproken om dit najaar vier inloopsessies over het patiëntenportaal ziekenhuis in de bibliotheek te organiseren, waarbij zowel Hanneke als een medewerker van het Digiteam van BIJ de bieb aanwezig zijn. Ze inventariseren welke vragen hieruit naar voren komen, om zo het vervolg van de samenwerking te kunnen bepalen.

Hanneke: ‘We verwijzen patiënten/burgers sowieso al naar het IDO bij de bibliotheek. Dankzij de samenwerking met BIJ de bieb hebben we ook de samenwerking met andere bibliotheken in ons werkgebied opgezocht. Zo gaan we bij Bibliotheek CODA Apeldoorn en Bibliotheek Noord-Veluwe de vrijwilligers van het IDO een training geven over het patiëntenportaal MijnGelre. Zo kunnen ze hun klanten in het IDO beter helpen.’

Eddie: ‘Deelnemers van de workshop zeiden al grappend dat ze wel een derde bijeenkomst wilden doen. Dit zette wel aan het denken. Mochten we de workshop weer uitvoeren, dan zou een follow-up bijeenkomst op korte termijn na de tweede workshop een idee zijn. De deelnemers zijn nu verwezen naar bestaande spreekuren, zoals het IDO en andere workshops.’

Vragen?
Heeft u vragen over het lesprogramma ‘DigiVitaler – digitale zorg dichterbij’ en het samenwerken met een zorgverlener in de buurt? Neem dan contact op met:

Chantal Venema, medewerker Dienstverlening en Relatiebeheer bij Stichting Digisterker
E-mailadres: chantal.venema@digisterker.nl
Telefoon: 06 1142 5910