Digisterker-Nieuwsbrief

Juli 2024

Twee veelgestelde vragen uitgelicht

Zowel de website Digisterkercursus.nl als de website Digivitaler.nl bevatten het menu-onderdeel ‘Veelgestelde vragen’. In elke nieuwsbrief lichten we er twee vragen uit: eentje over het lesprogramma ‘Digisterker- Werken met de e-overheid’ en eentje over het lesprogramma ‘DigiVitaler’. De Digisterker-vraag is deze keer: ‘Hoe ervaren andere bibliotheken de cursus?’ En de DigiVitaler-vraag luidt: ‘Hoe bouw je als bibliotheek een goed netwerk in de zorg?’ Beide vragen zijn vooral relevant voor coördinatoren.

In 2023 hebben er drie online intervisies plaatsgevonden voor coördinatoren, docenten en begeleiders. De deelnemers waren hierbij in de gelegenheid te leren van de ervaringen van anderen en hun kennis op te frissen. Klik hier voor de terugkoppeling van alle intervisie-sessies.

Je vindt er de opnames van de sessies, met een tijdlijn-overzicht, zodat je gericht naar een bepaald onderwerp in de opname kunt zoeken. Je vindt er ook de verslaglegging van de vragen en antwoorden uit de sessies, gecategoriseerd naar de onderwerpen.

Je kunt klein met het DigiVitaler-lesprogramma beginnen, door een reeks lessen aan te bieden aan een doelgroep die je al kent. Maar het programma biedt ook mooie mogelijkheden om nieuwe doelgroepen aan te boren en nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Om je bij het opstarten van DigiVitaler te helpen, hebben we in de brochure Aan de slag met DigiVitaler wat ideeën en tips daarvoor op een rij gezet.

Daarnaast kun je de intervisies terugkijken. Tijdens deze sessies deelden verschillende bibliotheken ervaringsverhalen. Bibliotheken konden vragen stellen over werving, uitvoer, samenwerkingen en promotie.

Voor de veelgestelde vragen op Digisterkercursus.nl hoeft u niet in te loggen. Voor de veelgestelde vragen op Digivitaler.nl wel. De vragen bedoeld voor coördinatoren ziet u na ingelogd te zijn als coördinator, de vragen bedoeld voor docenten nadat u bent ingelogd als docent.