Juli 2023
Workshops digitale overheid en digitale zorg in BiblioPlus
Sas van den Berk werkt al 23 jaar bij BiblioPlus. Ze heeft verschillende functies gehad, van medewerker Informatie & Advies tot medewerker ICT. Nu werkt ze als informatiespecialist Digitale media. Ook coördineert en bemant ze het IDO (Informatiepunt Digitale Overheid). Bij BiblioPlus heet het IDO trouwens ‘Informatiepunt’. Dit omdat de vragen die binnenkomen breder zijn dan alleen maar vragen over de digitale overheid. Als informatiespecialist stelt Sas de cursussen en workshops digitale vaardigheden samen. Ze doet dit onder andere op basis van de vragen die ze binnenkrijgt vanuit het Informatiepunt. We hadden een interview met haar over met name de workshops die BiblioPlus organiseert.
DigiD – Wat kan ik ermee?
Bij BiblioPlus wordt al langere tijd de cursus ‘DigiD – Wat kan ik ermee?’ gegeven. Deze cursus is vergelijkbaar met de cursus ‘Digisterker – Werken met de e-overheid’. Tussen de eerste en tweede bijeenkomst zit een week, waarin als het nodig is cursisten de tijd hebben om een DigiD te regelen (al dan niet met hulp van de bibliotheek). De laatste tijd zijn er minder aanmeldingen voor de cursus. Ook blijkt dat veel cursisten al een DigiD hebben en minder de behoefte hebben om sommige hoofdstukken uit het werkboek te doorlopen, omdat de inhoud ervan voor hen minder relevant is. Daarom is BiblioPlus sinds 2022 ook een aanbod van workshops over de digitale overheid gaan ontwikkelen.
Workshops gebaseerd op vragen vanuit het Informatiepunt
De workshops zijn gebaseerd op vragen vanuit het Informatiepunt. Dit is begonnen in coronatijd, toen mensen met allerlei vragen over de CoronaCheck app kwamen. Hoe ze deze moesten installeren op hun mobiele telefoon en hoe de app werkte. Zo ontstond een workshop over de smartphone.
Workshops digitale overheid
De workshops over de digitale overheid van BiblioPlus zijn divers. Zo is er een workshop over MijnSVB en Mijnpensioenoverzicht. Hierbij gebruikt Sas als basis de informatie uit de PowerPointpresentatie van Digisterker over MijnSVB. Daaraan toegevoegd heeft ze screenshots van haar eigen Mijnpensioenoverzicht, uiteraard met haar eigen gegevens afgedekt. ‘Zo zien mensen het complete bedrag waar ze recht op hebben’, zegt Sas.
Er zijn ook workshops over ‘Belastingaangifte’ die BiblioPlus in januari en februari geeft en ‘DigiD gebruiken en machtigen’. Dat is belangrijk volgens Sas: ‘Ouderen zijn soms toch onvoorzichtig met aan wie ze hun DigiD geven’. Andere workshops zijn bijvoorbeeld ‘DigiD en MijnOverheid’ en ‘Digitaal contact met de gemeente’.
DigiD en Zorg-pilot
De workshop ‘DigiD en Zorg’ heeft Sas nu één keer gegeven als pilot. Ze heeft uitleg gegeven over de patiëntenportalen van de huisarts en het ziekenhuis met behulp van het lesmateriaal van DigiVitaler. Wat vonden mensen ervan? ‘De feedback die we kregen was dat mensen graag nog meer praktisch hadden willen werken. Dat is iets wat ik een volgende keer wil oppakken, zodat ze meer kunnen oefenen. De workshop duurde nu één uur, ik ga ‘m nu verlengen naar twee uur.’
Ervaring
‘Aan het einde van een workshop wordt altijd geëvalueerd’, vertelt Sas. ‘Dat is niet met een formulier, maar mondeling. Evalueren is leren. Ik vertel mensen dat een workshop soms nieuw is voor mij en dat ik ook niet alles weet. Mensen kijken daarvan op, maar vinden het fijn om te horen. Ze voelen zich soms dom omdat ze het niet snappen. Kinderen die ouders willen helpen nemen het algauw over. Maar ouderen willen het zelf leren.’ Sas spoort deelnemers aan om thuis te vertellen wat ze hebben geleerd. Ze mogen trots zijn op wat ze nu weten en dat hun kennis van de wereld vergroot is.
De workshops werken drempelverlagend. ‘Als iemand de huisarts niet wil lastigvallen door een vraag te stellen per telefoon, vertel ik dat ze de vraag via het patiëntenportaal kunnen stellen. De huisarts kan dan reageren wanneer het uitkomt’.
Werving
Werving voor de workshops gebeurt via de Informatiepunten. Er is een agenda-overzicht dat geprint meegegeven wordt. De workshops zijn gratis. Via mond-tot-mondreclame en via doorstroom na het volgen van een andere workshop worden ook deelnemers geworven.
Daarnaast staat het in de OP-Shop, op posters, in het lokale blaadje en via sociale media waar kinderen of kennissen van de doelgroep het lezen.
Ook partners en medewerkers van de bibliotheek worden op de hoogte gehouden van de programmering.
Meer zelfvertrouwen
Sas geeft aan: ‘Mensen krijgen toch wat meer zelfvertrouwen, zijn wat minder angstig en durven makkelijker te proberen. Ze herkennen datgene waarmee ze hebben geoefend.’
‘En we vertellen ook dat ze gewoon naar het Informatiepunt kunnen komen als ze vragen hebben. We helpen ze op weg, zetten een eerste stap. ‘Sorry, ik ben d’r weer’ horen we dan. Maar daar zijn we voor.’
Vragen?
Heeft u vragen? Neem dan contact op met:
Chantal Venema, medewerker Dienstverlening en Relatiebeheer bij Stichting Digisterker
E-mailadres: chantal.venema@digisterker.nl
Telefoon: 06-11425910