Februari 2025
Digitale zorg bij Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen
Op 13 februari jl. organiseerde Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen de bijeenkomst ‘Digitale Vitaliteit’, waar 58 bezoekers op afkwamen. Yvette Baljeu, programmamaker Digitale Zorg, vertelt waarom de bibliotheek deze bijeenkomsten organiseert en hoe de bibliotheek bijdraagt aan digitale inclusie in de regio. Door de vergrijzing in Zeeuws-Vlaanderen hebben veel inwoners moeite met digitale zorg. De bibliotheek wil via deze bijeenkomsten alsook met cursussen zoals DigiVitaler de digitale kennis vergroten en de digitale zelfredzaamheid bevorderen.

Programmamaker Digitale Zorg
Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen
Wat is de reden dat jullie zijn gestart met bijeenkomsten over digitale zorg?
“De zorg in Nederland breidt steeds verder uit op het gebied van digitale zorgmogelijkheden. De digitale zorg vraagt om een zekere mate van kennis met betrekking tot digitale vaardigheden bij de inwoners. Zeeuws-Vlaanderen is een vergrijsd gebied. Dit zorgt ervoor dat een groep deze digitale kennis mist. Omdat wij tijdens de aangeboden cursussen DigiVitaler in de drie gemeenten maar een beperkt aantal mensen kunnen helpen, hebben wij besloten om bijeenkomsten ‘Digitale Vitaliteit’ te organiseren. Op deze manier kunnen we grotere groepen wijzen op en informeren over digitale zorg.”

Hoe ziet de bijeenkomst digitale zorg eruit?
“We hebben diverse organisaties, zoals ouderenbonden, huisartsenpraktijken, zorginstellingen en welzijnsorganisaties op de hoogte gesteld van de bijeenkomsten. Hieruit zijn aanvragen binnengekomen. Naarmate er meer bekendheid is ontstaan, komen er nu ook aanvragen op eigen initiatief binnen. De bijeenkomst ‘Digitale Vitaliteit’ is een algemene presentatie over digitale zorg, waarin uitleg wordt gegeven waarom het belangrijk is om te leren over en werken met digitale zorg. We gebruiken ter ondersteuning de onderwerpen die behandeld worden in het lesprogramma DigiVitaler.”
Hoe ziet de werving voor de bijeenkomsten eruit en wat voor deelnemers komen erop af?
‘De werving bestaat onder andere uit het aanschrijven van diverse organisaties zoals hierboven genoemd. Ook worden de bijeenkomsten aangekondigd in de maandelijkse nieuwsbrief van de bibliotheek. De lokale omroep wijdt er uitzendingen aan, en Nucleuszorg verspreidt informatie over de bijeenkomsten op de wachtkamerschermen van de huisartspraktijken. Nucleuszorg is een ondersteunende eerstelijnsorganisatie van en voor huisartsen in onze regio. Er komen vooral ouderen af op de bijeenkomsten.’

Jullie geven ook al een tijd de cursus DigiVitaler. Hoe verloopt dat?
‘Er worden in de drie gemeenten Terneuzen, Hulst en Sluis elk twee cursussen DigiVitaler per jaar gepland. Bij een wachtlijst worden er meerdere ingepland. In 2024 zijn er acht cursussen gegeven in Zeeuws-Vlaanderen. Wij hebben er voor gekozen om de cursus in vier bijeenkomsten van twee uur te geven. Per cursus kunnen er maximaal tien cursisten deelnemen.’
Wat hoop je te bereiken met de bijeenkomst digitale zorg?
‘Zoals gezegd, is het doel om zoveel mogelijk inwoners te bereiken om hen op deze manier kennis te laten maken met de diverse digitale hulpmiddelen en zo de zelfredzaamheid te verhogen. Na de bijeenkomst zal een deel van de bezoekers zelfstandig verder kunnen met de verkregen informatie. Een ander deel zal extra hulp nodig hebben in de vorm van de cursus DigiVitaler. Verder willen wij mensen erop attent maken dat zij voor vragen altijd terecht kunnen bij de bibliotheek.’
Werk je samen met andere organisaties rondom dit thema digitale zorg en zo ja, hoe ziet deze samenwerking eruit?
‘Op dit moment informeren wij diverse organisaties over de bijeenkomsten. Nucleuszorg en welzijnsorganisaties weten ons inmiddels te vinden. Binnenkort worden ook de gemeenten geïnformeerd. Natuurlijk werken wij samen met de gemeenten, vooral op gebied van laaggeletterdheid, en zijn zij bekend met onze activiteiten op digitaal gebied. Verder worden wij benaderd door ouderenbonden met de vraag of zij dit onderwerp als thema van een informatiemiddag bij hen mogen aanbieden.’
Tot nu toe heb je drie bijeenkomsten gegeven (september en december 2024, februari jl.). Wat zijn jullie ervaringen ermee? En wat vinden deelnemers ervan?
‘De deelnemers zijn na afloop erg enthousiast en geven aan veel opgestoken te hebben. Ook hebben deelnemers zich na de bijeenkomst aangemeld voor de cursus DigiVitaler. Hierdoor heb ik extra cursussen DigiVitaler kunnen programmeren. In 2025 hebben we een primeur met de start van een cursus in Clinge, één van de kernen in de gemeente Hulst. Dit is naar aanleiding van de bijeenkomst in december. In dit dorp zit geen bibliotheekvestiging. De cursus wordt gegeven in het gemeenschapshuis aan tien enthousiaste deelnemers. Hier zijn wij heel blij mee, omdat het door het beperkte openbaar vervoer voor bewoners van de dorpen soms lastig is om naar een hoofdvestiging te komen. De afstanden naar de drie grote bibliotheekvestigingen zijn vaak groot. Ons doel is om dit in meerdere dorpen aan te bieden.’
Ga ook aan de slag met dit soort bijeenkomsten. Het bereik van de beoogde doelgroep is op deze manier veel groter.
Yvette
Wat zou je andere bibliotheken willen meegeven?
‘Ga ook aan de slag met dit soort bijeenkomsten. Het bereik van de beoogde doelgroep is op deze manier veel groter. Het is af en toe een kwestie van de lange adem om het onder de aandacht te krijgen, maar uiteindelijk geven de positieve reacties van de bezoekers en het oplopende aantal deelnemers aan de cursus DigiVitaler veel voldoening. Met deze nieuwe benadering dragen we toch weer ons steentje bij aan de digitale inclusie.’
Vragen?
Heeft u vragen over hoe u het lesprogramma DigiVitaler goed onder de aandacht van de beoogde doelgroep(en) kunt brengen? Of over het lesprogramma zelf? Neem dan contact op met:
Chantal Venema, medewerker Dienstverlening en Relatiebeheer bij Stichting Digisterker
E-mailadres: chantal.venema@digisterker.nl
Telefoon: 06 1142 5910