Digisterker-Nieuwsbrief

Februari 2023

Noordwest Ziekenhuisgroep, huisartsen en bibliotheken slaan ‘handen ineen’

Het is in coronatijd 2020 dat Marian Lerchbaumer van Bibliotheek Kennemerwaard een coronaproof workshop ontwikkelt om mensen te leren beeldbellen. Naar aanleiding van een artikel in de krant, over het videoconsult bij het ziekenhuis, neemt ze contact op met Jacqueline de Vries van Noordwest Ziekenhuisgroep. Ze vraagt Jacqueline of het ziekenhuis patiënten voor wie beeldbellen moeilijk is, wil doorverwijzen naar de bibliotheek. Het ziekenhuis is enthousiast. Maar de samenwerking komt niet meteen van de grond, vanwege andere prioriteiten bij Noordwest in verband met corona. Een jaar later neemt een huisartspraktijk in de omgeving contact op met Bibliotheek Kennemerwaard. De praktijk heeft gehoord van de cursus DigiVitaler en vraagt zich af of Bibliotheek Kennemerwaard deze ook geeft. Van het één komt het ander. Huisartsorganisatie Noord-Kennemerland (HONK) uit Alkmaar haakt aan, alsook Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN) en KopGroep Bibliotheken uit Den Helder. Zo ontstaat er een regionale samenwerking tussen een ziekenhuis, twee huisartsorganisaties en twee bibliotheken. Er wordt online met elkaar overlegd over wat ze voor elkaar kunnen betekenen en hoe ze het doorverwijzen vorm kunnen geven. Halverwege 2022 lukt het om in gezamenlijkheid een en ander concreet te maken. In dit artikel een reconstructie van de samenwerking tussen ziekenhuis Noordwest en beide bibliotheken.

Samenwerking belangrijk ter ondersteuning minder digitaal vaardige patiënt
Voor ziekenhuis Noordwest is het vanwege de grootte van het werkgebied belangrijk om de samenwerking in brede zin op te zoeken. De digitale ontwikkelingen in de zorg gaan razendsnel en dat kan best ingewikkeld zijn voor patiënten. Het ziekenhuis is zich hiervan bewust. Het is niet voor iedereen eenvoudig mee te gaan met de digitalisering van de service en zorg. Daarom wil Noordwest de minder digitaal vaardige patiënt ondersteunen. Zo kunnen patiënten vanuit de Patiëntenservice Noordwest telefonisch of per mail hulp krijgen bij gebruik van het patiëntenportaal ‘Mijn Noordwest’, kunnen ze oefenen met het videoconsult en kunnen ze ondersteuning krijgen bij het invullen van vragenlijsten, zoals de preoperatieve vragenlijst. Daarnaast worden patiënten doorverwezen naar het aanbod van de bibliotheken. Gezamenlijk is er een plan gemaakt over wat zorgorganisaties en bibliotheken voor elkaar kunnen betekenen en op welke manier. Concreet gaat het plan over de manieren van doorverwijzen en de inzet van communicatiemiddelen hierbij.

Informatiekraam in het ziekenhuis
Eén van de communicatiemiddelen die wordt ingezet is de informatiekraam. Tijdens de campagne ‘Digitale Zorg in het ziekenhuis’ in november 2022 staan de bibliotheken samen met de patiëntenservice met een kraam op beide locaties van het ziekenhuis, Alkmaar en Den Helder. Met als doel patiënten te informeren over het aanbod van digitale ondersteuning. Daar vertellen de bibliotheken over hun uitgebreide cursusaanbod en beantwoordt een medewerker van de patiëntenservice vragen over Mijn Noordwest.

De informatiekraam in Alkmaar loopt goed. Mensen die het ziekenhuis bezoeken, zijn er om verschillende redenen. Het is aftasten welke mensen het gesprek willen aangaan. De mensen die men spreekt, vertellen hoe zij staan tegenover digitale zorg. De opbrengst is positief: zeven mensen schrijven zich in voor een cursus DigiVitaler bij Bibliotheek Kennemerwaard. De informatiekraam In Den Helder loopt ook goed: KopGroep Bibliotheken geeft aan 35 mensen een folder met informatie over het cursusaanbod mee.

De communicatiemiddelen
Het attenderen op aanbod van de bibliotheken en het doorverwijzen is een extra ondersteuningsmogelijkheid aan patiënten vanuit het ziekenhuis. Naast de informatiekraam zijn er andere communicatiemiddelen die per organisatie kunnen worden ingezet, waaronder de huisartspraktijken in de regio: een standaardbericht voor op de eigen website, een folder (in eigen huisstijl, maar met een gezamenlijk ontwikkelde tekst) en een narrowcasting om te presenteren op de wachtkamerschermen bij huisartspraktijken en het ziekenhuis. Voor bij de informatiekraam is een Noordwest-banner gemaakt. Ter aankondiging van de informatiekraam is er een nieuwsitem op onder andere de website en de social media-kanalen van het ziekenhuis geplaatst.

Vervolg
Hoe ziet het vervolg eruit? Hoewel de samenwerking al is gestart, is er de wens voor een gezamenlijke aftrap. Verder willen ze in de Week van Lezen & Schrijven nogmaals met een kraam in het ziekenhuis staan. Een ander idee is ook om een medewerker Patiëntenservice Noordwest aan te laten sluiten bij de cursus DigiVitaler, zodat diegene het patiëntenplatform Mijn Noordwest kan uitleggen. En natuurlijk wordt er geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig. In elk geval hopen ze op een lange samenwerking waardoor ze veel mensen kunnen helpen om digitaal vaardiger te worden.

Terugkijken: Webinar ‘Digitale zorg voor iedereen’ met Marian en Jacqueline
In het webinar ‘Digitale zorg voor iedereen’, dat Stichting Digisterker samen met BeterDichtbij op 14 februari 2023 organiseerde tijdens de Slimme Zorg Estafette, vertellen Marian en Jacqueline over hun  samenwerking. Ze geven daarbij ook tips voor samenwerking. Terugkijken kan hier.

Marian Lerchbaumer
Bibliotheek Kennemerwaard
Jacqueline de Vries
Noordwest Ziekenhuisgroep

Met dank aan Marian Lerchbaumer, programmaconsulent Participatie en zelfredzaamheid bij Bibliotheek Kennemerwaard, en Jacqueline de Vries, communicatieadviseur Patiëntenvoorlichting bij Noordwest Ziekenhuisgroep.

Vragen?
Heeft u als bibliotheek vragen over samenwerken met zorgverleners, of omgekeerd, mede op basis van het lesprogramma DigiVitaler van Stichting Digisterker? Neem dan contact op met:

Chantal Venema, medewerker Dienstverlening en Relatiebeheer bij Stichting Digisterker
E-mailadres: chantal.venema@digisterker.nl
Telefoon: 06-11425910