December 2024
Samen voor toegankelijkere digitale zorg
Krachtige partners bouwen aan een digitale toekomst voor iedereen
In de zorgsector voltrekt zich een digitale revolutie: van online afspraken plannen tot medische gegevens beheren. Hoewel deze innovaties de zorg toegankelijker beloven te maken, worstelen ruim 4 miljoen Nederlanders met deze digitale omslag, die voor veel mensen overweldigend kan zijn. Die digitale ongelijkheid raakt niet alleen ouderen. Mensen van alle leeftijden kunnen hulp gebruiken bij digitale zorg. Of je nu jong bent en moeite hebt met het maken van een online afspraak, of juist op zoek bent naar informatie voor je kind. Het gebrek aan digitale vaardigheden of vertrouwen kan mensen uitsluiten van de voordelen van digitale zorg. Stichting Helpdesk Digitale Zorg en Stichting Digisterker gaan de uitdaging aan en bundelen hun krachten om de digitale ongelijkheid in de zorg te overbruggen.
Digitale zorg voor iedereen
Er bestaan gelukkig veel initiatieven om mensen te helpen hun digitale vaardigheden te versterken en zo digitale zorg voor iedereen bereikbaar te maken. Stichting Digisterker heeft onder andere het lesprogramma DigiVitaler ontwikkeld. Bibliotheken in Nederland kunnen hiermee cursussen en workshops geven. Hierdoor leren mensen werken met digitale zorgtoepassingen zoals het patiëntenportaal van huisarts of ziekenhuis, of met websites zoals Apotheek.nl en Thuisarts.nl. Of ze leren wat gezondheidsapps en een videoconsult zijn. Stichting Digisterker wil als educatieve uitgeverij ervoor zorgen dat mensen zelfstandig, veilig en met voldoende zelfvertrouwen leren werken met de digitale dienstverlening van maatschappelijke organisaties, niet alleen van zorg-, maar ook van overheidsorganisaties. Door het lesprogramma DigiVitaler via bibliotheken aan te bieden, kunnen mensen onder deskundige begeleiding, in kleine groepen en stap voor stap, onder het motto ‘leren door doen’ leren werken met digitale zorg.
Om de continu veranderende zorg toegankelijk en inclusief te maken, moet er aan iedereen worden gedacht. Stichting Helpdesk Digitale Zorg biedt daarom warme, technische ondersteuning aan patiënten, maar helpt ook zorgprofessionals om hun werk te vereenvoudigen. Ook zorgorganisaties zoals huisartsenpraktijken, ziekenhuizen en GGZ-instellingen ontvangen ondersteuning. Door patiënten wegwijs te maken in apps voor bijvoorbeeld thuismonitoring of de patiëntportalen, krijgen zorgverleners meer tijd om zich te richten op de kern van hun werk: zorg verlenen. Helpdesk Digitale Zorg streeft ernaar om alle Nederlanders te ondersteunen in hun toegang tot digitale zorgdiensten. Daarbij fungeren ze als een waardevolle schakel voor zorgprofessionals in de tweede lijn. Helpdesk Digitale Zorg helpt dus zowel de patiënt als de zorgverlener. Neem bijvoorbeeld de poli-assistenten: de helpdesk biedt de assistenten ondersteuning zodat zij de patiënten nog beter kunnen begeleiden in hun digitale zorgtraject. Op deze manier draagt Helpdesk Digitale Zorg bij aan een breed en inclusief digitaal zorglandschap.
De kracht van samenwerking
Helpdesk Digitale Zorg en Stichting Digisterker vullen elkaar perfect aan door praktische ondersteuning te combineren met educatie. Deze samenwerking zorgt ervoor dat mensen vol vertrouwen de digitale zorgwereld kunnen betreden. Zo reikt Digisterker kennis en lesmateriaal aan via de site van Helpdesk Digitale Zorg, zoals informatiefolders en oefenmateriaal voor DigiD, terwijl Helpdesk Digitale Zorg patiënten verwijst naar lokale bibliotheken voor verder leren over digitale zorg, wanneer dit van toepassing is.
Daarnaast bundelen bibliotheken en zorgorganisaties steeds vaker hun krachten, waarbij zorgorganisaties patiënten doorverwijzen naar de bibliotheek voor het leren werken met digitale zorg en voor verdere ondersteuning. Of zorgorganisaties geven samen met de bibliotheek invulling aan het lesaanbod over de eigen digitale zorgtoepassingen. Zo slaan ze een brug naar betere en meer toegankelijke digitale zorg.
Digitale zorg heeft de mogelijkheid om de gezondheidszorg te transformeren, maar alleen als gezamenlijk de digitale kloof overbrugd wordt. Het is van groot belang dat iedereen, van patiënt tot zorgverlener, de tools en het vertrouwen krijgt om digitale zorg optimaal te benutten.
Meer weten?
Wilt u als zorgorganisatie patiënten of cliënten vooral praktisch ondersteunen in het gebruik van digitale zorg en uw zorgverlener ontlasten? Bezoek dan de website helpdeskdigitalezorg.nl voor meer informatie.
Bent u geïnteresseerd in het lesprogramma DigiVitaler van Stichting Digisterker, dat wordt aangeboden in de meeste bibliotheken in het land? Bezoek dan de website digivitaler.nl voor meer informatie over het lesprogramma en/of de website digisterker.nl met meer informatie over Stichting Digisterker.
Vragen?
Heeft u vragen over de samenwerking tussen de Stichting Helpdesk Digitale Zorg en Stichting Digisterker? Neem dan contact op met:
Chantal Venema, medewerker Dienstverlening en Relatiebeheer bij Stichting Digisterker
E-mailadres: chantal.venema@digisterker.nl
Telefoon: 06 1142 5910